
Marime
Marime, azaz a tisztátalanság a cigány társadalomban
A cigány "marime" tulajdonképpenrituális kosznak vagy elkerülésnek fordítható. Valójában mindkét meghatározása és kifejezése komplex. Alapvetően szétválasztható a bepiszkolódás és a társadalmi elutasítás eseteire, mindkettőt mariménak hívják, és hatnak egymásra. Marime mint bepiszkolás szerint, minden dolog osztályozható aszerint, hogy wuzho (tiszta), vagy marime (tisztátlan/piszkos). Ezeka megkülönböztetések áthatolnak a napi szokásokon, mint a mosás és evés, kor és nembeli szerepek, és a cigány társakkal valamint a gázsókkal való kapcsolatuk. Mivel a marime állapot tárgyról -tárgyra érintésen át terjed, ezért a felsőtestrész ruháit külön mossák az alsótestrész ruháitól, külön edényben is mossák őket, amelyeket kifejezetten azoknak a ruhának tartogatnak. A nők ruhái, az ismétlődő marime állapot miatt (menstruáció) és a gyermekek ruhái külön mosandóak. A kötény érdekes módon a felsőtestrész ruházatával együtt mosható, mert a tisztaság fenntartásában és a főzésben van szerepe. Minden főzőedény és asztali edény, az ételekkel való kapcsolatuk miatt, külön edényben tisztítandóak
A marime állapot érintkezésen át terjed, de ez nem korlátozódik a fizikai kapcsolatra. Az olyan cselekvések, mint az ásítás, vagy az álmosság látszata tabunak számítanak.Akár az árnyék is gyanút vethet. Egy traveller (utazó, vándorló cigány) elmagyarázta, hogy miért hagyta abba az evést egy városházi ebéden: "Nem tudtam megenni a sajtomat. Egy árnyék esett rá. Ez szokásaink egyike. Nem ismeritek a szokásainkat. Nem várjuk el tőletek, hogy megértsétek."
Az elkülönítés, tisztítás, elhatárolódás és a büntetés ideáinak a fő szerepe, hogy rendszerezze a szerteágazó tapasztalatokat, eltúlzott különbségeket a belső és külső, fölötte és alatta, hím és nő, stb. között. Ez különösen fontos az őket üldöző és páriának tartó gázsókkal szemben az összetartó cigány társadalom fenntartásában. A marime dolgoktól való megszabadulásuk szintén a kapcsolat fenntartás külső/belső kifejezésének egy formája. A marime nem lemosható. Azokat a dolgokat, amik marimévá válnak, elégettetnek, eldobatnak, vagy ha szükséges különleges szerrel megtisztíttatnak. A szemetet például a vándorló cigányok bizonyos távolságon, azaz a tábor szélén túl tartják: Amíg a gázsó higiénia a kosz tárolását, elrejtését jelenti, a cigányoknak a szennyezőanyagokat megfelelő távolságra kell tartani a tisztától. A gázsók edényekben halmozzák fel és tárolják szemetüket a házuk minden szobájában. Van azonban még egy kategória a melalo, ami körül-belül a nem cigányoknál a piszkosságnak felel meg. Egy ember, aki piszkos lesz valamilyen tevékenység közben, mint például az autószerelés, az melalo, akire mi azt mondanánk koszos. De ennek ellenére wuzho marad. Fontos a cigány nézőpont szerint, hogyha valami melalo, az tulajdonképpen csak koszos, de a minősége, morálisan tiszta. Mint például a nem roma cigányok házasságai romákkal. A kezek az általuk végzett munka miatt átmeneti állapotúak. A tisztításuk ezért különösen fontos rituálévá válik. Külön szappannal mossák őket meg, külön törülközőt is használnak mindig, amikor marime-vá válnak,cipőhúzáskor, még öv csatoláskor is. Egy roma megmoshatja az arcát és kezeit a nap folyamán bármikor, amikor úgy érzi a szerencse elhagyja.
Marime megkülönböztetések kiterjednek a kor és a nemi szerepekre is. A gyerekek ártatlanok a marime-től. Gyakran megbocsátják nekik a marime törvényinek és rituáléinak megszegését, mert még újak, tiszták, nem tudnak semmi jobbat, és mert a szülők szeretete nagyrészt úgy fejeződik ki, hogy nem tudnak elutasítani valamit. Az idős kor szintén olyan marime állapotot kap, mint a gyermekek. Ők már közel vannak a szellemek világához, így tiszteletet és félelmet is hordoznak. A lelkeket és a szellemeket wuzho-nak és marime-nak látják, a helyzetnek megfelelően. A gyermek állapot a házassággal változik meg, ami egy rítusuk a felnőtté-válásban. A fiú férfivá, Romává válik. A lány keresztül megy időszakon, ami alatt a férj családjának egy alacsony státuszú tagja lesz. Több gyermek megszületése után fogadják csak el teljesen, mint nőt, mint Romni-t. Mint Roma és Romni felelősévé válnak a "kerülő tisztelet" rítusoknak, amelyeken keresztül a férfi és a nő összekapcsolódik
A marime átható és sok más szociális jelentésre érvényesíthető. Az egészség és a vagyon a külső megjelenései egy ember állapotának, a ritka rossz egészség vagy szerencsétlenség a marime tett eredménye.A marime szerepe a cigány határ -fenntartási rendszerben kiterjed a társadalmi kitaszításig. Az olyan szigetszerű társaságban, mint amilyen a cigányoké is, amelyet a gázsók páriának tekintenek, a közösségi tudat és a közösségi érzés létfontosságú. Ez mindenkit jelent a cigány társaságban. Közös étkezések az ünnepek és látogatások alkalmával, megosztani ez ételeket mind a bizalom és a szolidaritás kifejezésének módjai. A cigány ház ajtaja nyitva áll a vendég számára bármikor is érkezzen a nap folyamán. Tény azonban, hogy a csoporttól eltávolodottnak látszókban, a még meg nem házasodtakban nem bíznak meg
teljesen. Még otthon sincs megengedve a magány. A cigányoknak nincs szükségük gázsók magányára, vagy a csendre. Minél többen, minél zajosabban, annál jobb. Ez a hitvallásuk. A magányos ember fogalma számukra összekapcsolódik a bűne miatt száműzött romáéval. Valami baj volt azzal az emberrel, vagy valami szégyellni valója volt, ha egyedül volt.
Forrás:https://www.uccualapitvany.hu/wp-content/uploads/2016/01/Cig%C3%A1ny-szok%C3%A1svil%C3%A1g.pdf